Masalah,Masalah dan Masalah….. Lariiiiiikkkk…??

Isteri asyik berleter. Boss di tempat kerja selalu marah. Anak-anak selalu buat hal. Bisnes tak jalan. Hutang banyak. Kereta tak bayar lagi. Duit dah habis. Kawan-kawan tak mahu jumpa. Bil-bil, asterok, maksis, selkom, air, elektrik dan banyak lagi belum diselesaikan. Idea nak menulis pun tiada. Modal berbicara kosong….

Jika dikaji dengan teliti, semua orang dalam dunia ini mempunyai masalah. Masalah besar atau kecil, terpulang pada individu itu sendiri. Bergantung pada jenis individu yang menghadapinya, masalah itu samada bakal mendatangkan keuntungan atau masalah itu bakal menimbulkan masalah yang lain pula.

Kenapa ada masalah. Tak bolehkah hidup tanpa masalah ?

Tahukah anda, punca sebenar bagi segala masalah adalah anda sendiri. Kadangkala, anda yang sengaja atau secara tidak sedar, mencipta masalah tersebut.

Contoh, hutang kereta tak bayar lagi. Persoalannya, kenapa beli kereta mahal ? Kerana nafsu atau keinginan. Jadi, nak elak masalah, pilih kereta yang murah. Masih ada masalah tak bayar ? Jawabnya, duit habis. Kenapa tak cari duit ? Tak tahu sumber nak buat duit. Salah siapa ?

Saya ada seorang kawan yang sangat baik. Beliau selalu menulis didalam blog, mengenai idea-idea yang membantu untuk kita hidup dengan lebih baik. Dalam blog yang dihasilkannya, ( http://hidupringkas.com/keusahawanan/masalah-dalam-perniagaan-sama-saja-dalam-kehidupan/ ), beliau menyarankan pelbagai nasihat yang berguna untuk kita semua terutamanya cara untuk menyelesaikan masalah dalam kehidupan. Pertemuan saya dengan beliau suatu ketika dahulu, berjaya mengubah halatuju dan arah kehidupan saya sehingga kini. Matlamat dan keinginan saya berubah hampir 100 % ! Saya dan isteri saya amat berterima kasih kepada beliau kerana membantu kami untuk hidup kearah yang lebih baik. Saranan saya, klik link diatas, baca dan fikirkan..

Saya juga ada mentor bisnes. Beliau mengusahakan perniagaan kanopi, dobi dan beberapa bisnes lain dengan hanya bersifat kawalan jauh. Hebat ! Beliau sering menasihati saya mengenai tingkah laku dan memberi petunjuk untuk kehidupan yang lebih bermakna. Bagi kes ini, saranan saya yang kedua ialah, carilah kawan yang mempunyai nilai positif bagi membantu kita membina situasi yang tenteram, aman dan damai.

Satu perkara yang sangat-sangat ingin saya berkongsi ialah, apabila ada masalah, tarik handbrake – ( pinjam ayat Tuan Mohd Shubhi )… ! Duduk rehat. Beristigfar. Mula berfikir dengan tenang. Jangan terburu-buru menyalahkan sesiapapun, hatta menyalahkan takdir. Cari kelemahan diri. Tanya diri sendiri, apa punca sebenar masalah tersebut. Insyaallah, sekiranya anda tenang dan berfikir dengan akal yang waras lagi logik, tentu anda tahu, punca masalah tersebut adalah ANDA.

Jadi, masih mahu lari ?

4 responses to “Masalah,Masalah dan Masalah….. Lariiiiiikkkk…??

Leave a Reply

